Forum - Skrabere og barberblade - En Rookie DE shaver's bekendelser :)
Bruger 
Claus Henrik Seifert

Claus Henrik Seifert


25. december 2011

En Rookie DE shaver's bekendelser :)
Kære Forum deltagere,

Her lidt tidligt på første Juledag syntes jeg lige jeg vil finde tid til at opsummere min oplevelse med hvad DE barbering har gjort godt og hvad det har gjort af mindre gode ting for mig.

Jeg startede ud med en elektrisk Philips barber maskine, da jeg var 16-17 år. Fortsatte med denne indtil mit 20. år, hvor jeg begyndte på våd barbering med en Gilette Excel skraber og en dåse barber gel.

Den barbering en skraber gav var meget bedre og tættere end det en maskine kunne give mig, så jeg fortsatte ufortrødent.
Skiftede Gilette til Sensor Excel, Mach 3, Mach 3 Turbo go så til Fusion. Prøvede af og til engangsskrabere og Wilkinson Sword udgaverne, men syntes altid Gilettet gav mig den bedste barbering.

I slut 90'erne købte jeg mit først egenlige barbersæt - noget der lignede et Pils sæt af udseende. Ved ikke om det var Pils, men gave 1.200-1.3000 kr for et sæt i krom med stander, grævlinge børste og en skraber der passede til Gilette Sensor. Jeg vidste intet om, hvad en barber creme var og hvordan den skulle bruges. Det var før internettet rigtigt havde fora som disse så det var småt med information.

Købte en Clinique Barbercreme, som jeg ikke vidste hvordan jeg skulle anvende. Syntes produktet var forfærdeligt, fordi jeg ikke vidste det skulle skummes op med børsten. Jeg masserede blot børste lidt mod huden og gave det aldrig chancen for at skumme op.

Droppede det ritual kort tid efter.

Ved et tilfælde i august i år er jeg inde for at købe Clinique hudprodukter til mænd på en website, der også har noget Men Ü barbercreme og kost til salg. Mindes dagene hvor jeg købte mit først sæt og tænker hvad katten jeg mon gjorde forkert dengang. Søger på Men Ü og finder en video på Youtube hvor der skummes skum op fra cremen med børsten i en hånd flade.

Jeg blev hooked i det øjeblik.

Jeg bestilte sættet og derfra fandt jeg alle de mere populære barber fora og opdagede hurtigt, at Men Ü barber creme nok er et fint produkt, men at der findes en del produkter, der overgår det i kvalitet.

Bestilte en masse barber cremer, et Mühle Sophist sæt med skål, Edwin Jagger mug, Mühle Sophist DE skraber og en Mühle Sophist Fusion skraber.

Det skal lige siges, at jeg med Gilette skraberne igennem årene altid have fået fine tætte barberinger uden nævnværdig irritation eller røde knopper.

Det er kun pga. min interesse og fascination af 'Male Grooming' at jeg tog skridtet ind i DE universet.

Jeg fandt samtidig et par tricks på Youtube, der viste sig at holde stik. Basalt set så betyder det, at jeg ved at gnide mit Fusion kassette blad med pegefingeren en 5-10 strøg efter hver barbering, at jeg gik fra at kunne anvende samme Fusion blad 4-5 gange til nu at benytte det til ansigtet 8-10 gange og så pensionere det til badet, hvor det bruges til mit kranie, da jeg er head shaver (2-3 gange ugentligt)

Jeg vidste DE skraberen lige krævede lidt øvelse, så jeg tog mig god tid og lavede til en start kun 1 pass med den og touch ups under næsen, adams æblet og hagen med min Mühle Sophist Fusion skraber.

Mühle Sophist Fusion er en meget tung skraber, go faktisk kræver den man anvender den lidt mere som en DE skraber end standard Gilette plastisk Fusion skraberen, man køber i super markedet, så dette førte også til, at jeg ikke kunne bruge samme pres med den Fusion skraber fra Mühle som man kan med plastik skraberen fra Gilette.

Jeg blev hurtigt mere modig med DE skraberen og indkøbte DE blade fra Feather, Astra, Gilettet, Derby, Wilkinson mm. og eksperimenterede mig frem.

Jeg begyndte at lave 2 fulde pass med min DE skraber fra Mühle, og blev dygtigere til at skumme barber cremen op til min favorit konsistens, hvilket er noget tykkere og cremet end den mange foretrækker. Jeg foretrækker en mere tyk cremete skum, da den yder min hud bedre beskyttelse både under og efter barberingen.

Fremspol til i dag den 25.12.2011 :)
Jeg fik Feather's DE skraber i gave i går og prøvede den her til morgen for første gang. Et dejligt solidt smukt stykke værktøj !
Standeren er også enkel og smuk :)
Den er næsten mere tilgivende end min Mühle Sophist DE, da har et hovede magen til Edwin Jagger E89 DE skraberen.
Brugte Feather DE'en med et Feather DE blad og havde 3 dages stubbe som jeg over 2 pass fjerende 80% af uden blod og rifter.

Sluttede som jeg plejer af med at tage min Mühle Sophist Fusion til det sidste pass.

Jeg vil sige så meget, at jeg nok aldrig lægger Fusion skraberen på hylden til sidste pass, da den simpelthen for mig og min hudtype bare er den bedste skraber jeg endnu har prøvet. Jeg nyder traditionen og historien bag en smuk forkromet DE skraber, og har absolut fået meget fine tætte 3 pass barberinger med den, men stadig er der intet der slår  det at slutte min barbering af med Mühle Sophist Fusion skraberen. Elsker det blad den har bagpå til touchup under næsen, bakkenbarteren, ved ørene og om adams æblet, som igen skraber med helt samme lethed kan matche.

Jeg elsker hvordan jeg blidt uden pres kan fjerne samme mængde skæg ved et pass, som en De skraber tager 2 og nogle gange 3 pass om at fjerne.
Jeg er så heldig, at kassette skrabere aldrig har generet min hud synderligt - ihvertfald ikke med de 3 barberinger jeg foretager ugentligt.

Derfor har jeg nu fundet mit personlige SWEETSPOT indenfor vådbarbering og det er 2 passes totalt, første pass med DE skraberen til at fjerne det værste hår og anden pass med Fusion skraberen til at komme helt tæt på. At jeg foretager første pass med DE’en sparer for det første på Fusion kassette bladet, så det holder meget længere og for det andet er det for mig en behagelig blid måde at fjerne det første ‘lag’ skæg på.

Til dagene hvor jeg er presset på tid, men SKAL nå at barbere mig, der vil jeg gå tilbage til min gamle favorit - 8 minutters dobbelt pass med min Mühle Sophist Fusion skraber + Sanex Aloe Vera Shave Gel (den bedste ‘Canned Goo’ der efter min mening findes og som stadig er lige i hælene på mine favorit barber cremer fra Acqua Di Parma, Acca Kappa, Santa Maria Novella og Castle Forbes)

Til de af Jer, der har læst så langt - tak fordi I orkede at læse min historie.
Vil se frem til at læse Jeres personlige historie omkring, hvordan I startede med DE barbering, hvorfor I gjorde det og hvordan resultatet har været for Jer !

Ha’ en god 1. Juledag :)

Mvh Claus fra Kbh Ø

Grenberg


25. december 2011



Hej Claus

Sikke en smøre men yderst spændene læsning.

Min indgangsvinkel til De verdenen er en lidt anden. Havde i nogle år døjet med røde knopper på halsen og irritation og har snart prøvet alverdens razor burn repair og forskellige typer barberskum (på flaske). Den eneste skraber jeg fik en nogenlunde barbering var med Mach 3 og så skummen fra Clarins men. Fik på et tidspunkt nok af Gillettes priser på blade og begyndte så at surfe på nettet, faldt over Proshave's side og læste en del på forummet, fik dog ikke taget mod til mig, var nok lidt bange for at komme til at ligne et selvmords forsøg på halsen og i ansigtet.

Bør måske lige nævnes at jeg allerede havde stiftet bekendt skab med kost og opskuming men ikke med de rigtig gode cremer.

For 2 et halvt år siden i maj kom min datter til verdenen og den 5 Juni på fars dag fik jeg så en lækker gave fra Proshave

Merkur Progress med Proraso shaving crem, hold da op en oplevelse. På trods af diverse rifter så fik jeg den lækreste barbering i mange år og efter nogle få måneder kunne jeg ligepludselig bruge aftershave med alkohol igen og i dag er røde knopper væk.

Det har været en utrolig rejse jeg er gået i gang med, nye produkter er kommert til nye teknikker men så sandlig også
bekendtskaber og gode råd fra i sær Søren Møller, John Kreiner og Henrik Palshøj, familien griner lidt når den står på DE barbering, Mills Brothers og et glas portvin. Progress har fået en hel familie med illette vintage skrabere og et par Merkur som alle indgår i rotationen.

Juleaften fik jeg af min datter en gave som jeg glæder mig som et lille barn til, en gammeldaws barbering af Rene (Barberen i Silkeborg) og der skal helt sikkert handles ind hos ham med T og H produkter.

I det nye år skal der eksperimenteres med Proshaves nyeste serie far Taylor of old bond street, synes rigtig godt om cremen så den skal bare afprøves

Fortsat god jul til alle og en stor tak til Proshave for denne side og forummet

Mvh

Grenberg

Claus Henrik Seifert

Claus Henrik Seifert


26. december 2011


Hej hej til alle :)

Vil da gerne også høre lidt om Jeres historie med DE/rageknivs barbering.

Hvorfor startede I på det, hvad fik Jer gjort opmærksom på denne verden og frem for alt - hader I nu også cassette bladene som pesten :)

Jeg har som sagt fundet en fin harmoni imellem Gillette Fusion kassetter og så DE skraber - 1 pass med hver.

Jeg tror mange ikke helt vil indrømme det, men helt ærligt så kan rigtigt mange forbedre deres barbering ved at fortsætte med Gillette kassette skraberen, om det er Fusion elelr Mach3 Turbo eller noget helt tredje - blot man benytter nogle solide før- og efter barberings rutiner.

Jeg tror personligt grunden til, at jeg aldrig har haft de store gener med Mach3/Fusion/Sensor blade er, at jeg for det første kun barberer mig 3-4 gange om ugen, da mit arbejde er frisindet om kring skægstubbe blot man tager sig pænt ud med det for det andet har jeg altid anvendt hud pleje produkter siden jeg var 20 år gammel.

Så min meing er, at blot man lige blødgør stubbene inden med varmt vand og/eller en Preshave creme/olie og hefter buger en god barber creme/sæbe/gel under selve barberingen - sørger for at skumme godt op og smører/fordele produktet grundigt ind i stubbene og under barberingen ikke går hen over samme sted mere end max 1-2 gange før man benytter nyt barber produkt på huden.
Efter barberingen bruger man klud med lunkent/køligt vand og en god after shave balm og måske også en Lotion efterfulgt af sin yndlings ansigtscreme.

Så vil jeg vædde på, at 99/100 personer kunne fortsætte med deres multi blads skarber NO PROBLEMO !!

At så en DE skraber tager sig sindssygt flot ud på hylden og kan være en fornøjelse at bruge - det er en helt anden sag !!

Kom endelig med Jeres historie !!

Syntes debatten herinde er lidt sløv....

Jens


27. december 2011


Hej

Jeg har sådan set fortalt min historie tidligere i en anden tråd, så jeg synes ikke, jeg vil gentage den, men vil sige, at siden jeg begyndte at gå op i at barbere mig ordentligt og bruge ordentlige ting tilbage i foråret, har jeg fået det meget bedre. Huden ser bedre ud, den føles skøn og blød og generelt er det en helt anden form for velvære. Barbering er også blevet et dejligt lille morgenritual, som jeg nyder i fulde drag. Det er en skøn måde at starte dagen på!

Jeg havde ikke brugt aftershave i flere år, kun fugtighedscreme, og bare det at starte med at bruge den grønne Proraso (stadig min yndlingsaftershave) efter mine barberinger og skifte til en Merkurskraber gjorde meget. Nu kan jeg heller ikke forestille mig, at jeg nogensinde vil gå tilbage til dåseskum igen. Desuden gjorde Mantic59s videoer også meget for min teknik: At blive mere bevidst om groretning og at tage flere pas i stedet for at stå og høvle løs.

Jeg startede med DE-skraber og har sådan set aldrig haft noget økonomisk incitament til at prøve de nye flerklingede, så jeg kan ikke tillade mig at fælde dom over dem, men vil dog tro, at man kan få gode barberinger ud af de fleste skrabere, hvis man ikke er for nærig med at skifte blad, har noget godt skum og er omhyggelig med sin teknik. På mig virker det nogle gange som om, at der er en atmosfære af "oldschool bare for at være oldschool" over det her - især inde på B&B.

Mvh.
Jens

Cato Jürgensen

Cato Jürgensen


27. december 2011


Hej Claus

Du har ret i, at der pt. ikke er ret meget liv i dette forum. Mon ikke det skyltes jule tid og folk er igang med at lade op til nytåret;o). Kunne også være sjovt at lidt flere bød ind med dagens barbering. Håber under alle omstændigheder at der kommer lidt mere gang i forummet igen. Det er jo hyggeligt at sidde ved tastaturet og debatere lidt:o).

Jeg er personligt stadig ret ny i DE skraber verdenen, men vil da meget gerne byde ind med min historie, som den ser ud endtil dato.

Jeg har altid haft meget følsom hud på halsen. Jeg startede i tidernes morgen med barber maskine og det var alt andet end sjovt. Jeg fik nærmest betændelses lignende tilstande på min hals på trods at kun 1 barbering ugentligt (røde knopper og totalt blusset op). Jeg forsøgte mig end videre med forskellige flere blad skrabere fra Gillette og dette hjalp heller ikke på problemet. Mit problem har altid været min hals. På kinderne har jeg aldrig haft nogen problemer.

Dette har resulteret i at jeg i flere år, undlod totalt at barbere mig. Jeg trimmede mit skæg ned, så at jeg blot havde stubbe og levede ok med det. Det har dog altid irriteret mig, at jeg ikke kunne barbere mig ordentligt dagligt. For et par år siden var min bedre halvdel, med et par af sine tøse venner på sex og erotik messe i KB hallen og her havde hun købt 2 omgange "barbersæbe" til mig, som jeg evt. kunne prøve. Set i lyset af min viden idag, var det ikke rigtig barbersæbe. Det var nærmere en gel, som man blandede op med vand via en svamp, som sad for enden af tuben. Dette åbnede øjnene på mig, om at der trods alt var muligheder. Med dette kunne jeg 1 gang ugentligt barbere mig med min Gillette Fusion skraber. Dog kun 1, max 2 gange ugentligt. Ellers fik jeg igen store problemer på halsen. Jeg var ikke symptom fri på denne måde, men det var til at leve med.

For et par måneder siden slap jeg så tør for dette "vidunder middel" og kunne ikke genfinde det. Tilgengæld faldt jeg over proshave.dk. Jeg blev meget optaget af alle de forskellige produkter, denne shop havde og søgte lidt rund på forummet, for at søge inspiration. 1 uge efter sendte jeg min første bestilling. Herefter er min interesse på området kun vokset og vokset. Jeg investerede bla. i en Merekur 34C (HD). Jeg var lidt utryk ved at skulle barbere mig med en DE skraber, når nu alle skrev at de var markant sværere end med en kassette skraber. Dette var dig ikke min oplevelse. Jeg var totalt solgt allerede første gang jeg anvendte min DE skraber. Det var på daværende tidspunkt den mest behagelige og tætte barbering, jeg nogensinde havde oplevet. Jeg kan så tilføje at det kun er blevet endnu bedre med tiden. Sammenlagt har jeg skåret mig let 2 gange, siden jeg er startet med DE skraber. Det syntes jeg er nådigt sluppet.

Fra første dag, at jeg begyndte at barbere mig med DE skraber, har jeg barberet mig hver dag. Jeg har vel og mærke barberet mig til super tæt resultat hver dag. Alle mine irritations problemer er forsvundet totalt, vel og mærke hvis jeg husker at skifte bladet i tide. Min hud kræver et meget skarpt blad, for ikke at blive irriteret. Dvs. at jeg skifter blad efter 4-5 dages barbering. Prisen taget i betragtning, så betyder det heller ikke noget, når man er vant til Fusion bladenes pris.

Hånden på hjertet, så kunne jeg idag, ikke drømme om at anvende en kassette skraber igen. Jeg får så meget bedre barberinger med min DE skraber end jeg overhoved kan opnå med min Fusion. Den står bare i skabet idag, til skræk og advarsel. Blot som en påmindelse om hvordan det var for mig en gang. Min hud kan ikke klare barbering med denne type blade. På et eller andet tidspunkt, ryger den til stor skrald;o).

Jeg har stor glæde af at bruge skin food som preshave. Det giver en kanon beskyttelse af min hud under barbering. Kan klart anbefales. Anvender jeg ikke skin food som preshave, kan der en gang imellem være lidt irritation, men dog absolut minimalt.

Jeg har fundet ud af, at jeg bør bruge aftershave balm´s, som er udviklet til følsom hud. Det er helt sikkert nr. 1 for mig. Alkohol i aftershave er stadig et no go for mig. Når bare man ved det, er det jo heller ikke noget problem. Der findes jo heldigvis flere lækre varianter på markedet, som helt sikkert bliver indkøbt med tiden.

Jeg er ovenud lykkelig for at jeg fandt proshave.dk. Havde det ikke været for denne side, havde jeg stadig ikke barberet mig, som jeg i bund og grund gerne vil. Jeg vil barberes dagligt og det skal være en fornøjelse. For mig er det gået hen og er blevet lidt af en hobby. Jeg må nok også erkende at der kommer mere grej til samlingen med tiden. Jeg kan simpelthen ikke lade være:o).

Det blev også en længere omgang, men det er i hvert fald, min historie pt:o).

Fortsat god dag.

Mvh Cato

Sidst opdateret den 27. december 2011 kl. 13:10
Claus Henrik Seifert

Claus Henrik Seifert


27. december 2011


Dejligt med et par historier fra andre DE shavere.

Kunne da godt tænke mig, at høre hvor Søren startede op og hvad hans tanker er omkring det at DE og rage knivs barbere sig kontra det de fleste gør !

Jeg må have relativt medgørlig normal/sart hud siden jeg uden problemer og faktisk med stor nydelse kan anvende min Mühle Sophist Fusion skraber til sidste pass barbering hver gang jeg barberer mig uden irritation overhovedet.

Jeg føler problemet med DE skraberen er, at man netop IKKE må lægge pres og derfor er 3 pass en nødvendighed for mig med 2-3 dages stubbe. Mit skæg er rimeligt stift og kraftigt, så KUN hvis jeg barberede mig dagligt ville 2 pass med en DE være nok og jeg nyder at give min hud fri hver anden dag, og så syntes jeg også et par dages stubbe klæder mig og det gør min SWMBO også - tror også huden opbygger bedre elastistitet og fugt ved at holde barber pauser hver anden dag ;)

Så det er derfor jeg har fundet en - for mig- virkelig fin hybrid mellem DE og Fusion skraberen. 1 pass med hver og min hud er som en glat nyvasket barbenumse :)

Hvad gør I andre, når I har travlt og skal afsted på job - og ikke føler I kan få det hele væk med mindre end 3 pass med DE skraberen, men tiden tikker og I skal afsted ?
Det er her Fusion og min dejlige Sanex Shave Gel på dåse er en åbenbaring for mig - jeg kan med koncentration få en BBS barbering med Fusion + Sanex AloeVera Shave Gel på 6 minutter fra start til slut.

Jeg kan dårligt lave en ordentlig skum ud af min barbercreme på mindre end den tid, og skal så først til at barbere mig. Ok hvis jeg er heldig så laver jeg en solid face lathering med barber creme på 3-4 minutter, men med min dåse Sanex Barber Gel er jeg allerede halvvejs færdig med barberingen efter 4 minutter, derfor det er noget jeg altid vil benytte hvis jeg har travlt inden jobbet.

Misforstå mig ikke, jeg nyder at tage mig god tid til en dejlig grundig barbering, men ikke altid kan jeg tage den tid jeg ønsker at bruge - måske er det vigtigere lige at få løbet 1 km mere på cross traineren eller lige få løftet 10 reps mere i fitness centeret inden jeg tager hjem og tager bad og får barberingen i hus......

Ha' en go' aften :)

Cato Jürgensen

Cato Jürgensen


27. december 2011


Hej igen

Jeg barberer mig som sagt hver dag, da jeg nyder daglig BSS barbering:o). For at nå det resultat jeg ønsker, barberer jeg 3 pas dagligt. Mit skæg er stridt, når jeg har dag gamle stubbe.

Det er muligt at huden har brug for pause en dag eller to, hos nogen, men det betyder intet hos mig. Dvs. det gør det ikke længere, efter jeg er begyndt med DE skraber;o). Jeg må sige at jeg har den flottedte hud i ansigt og på hals nogensinde. Derfor nyder jeg at barbere mig dagligt.

Nu elsker jeg min seng om morgenen, så der er ikke tid til barbering. Det gør jeg som regel inden aftensmaden. På trods af tidspunktet jeg gerne barberer mig på, er jeg stadig dejlig tæt barberet om morgenen. Det er først efter fyreaften, at jeg begynder at stikke og syntes at en barbering vil være lækkert. Sådan har det aldrig været for mig tidligere. Når jeg barberede mig med min Fusion skraber, gik der ikke mange timer, før jeg igen havde stubbe i ansigtet og på halsen. Det siger i sig selv, hvor meget DE skraberen har flyttet min barbering i den rigtige retning.

Af hensyn til når jeg har travlt. Jeg har altid tid i løbet af dagen, til at få en første klasses barbering. Det betyder at jeg nogen dage må justere tidsplanen en smule, men det gør jeg gerne for en omgang BSS:o). Det skal der være tid til i min optik. Apropos, så er det ved at være tid, til dagens barbering;o).

Rigtig god aften.

Mvh Cato

Jens


27. december 2011


Jeg tager mig simpelthen tid til det. Jeg vil hellere stå et kvarter tidligere op og styrke mig med en barbering inden jeg går i gang med dagens strabadser. Jeg har så også for vane at stå op et par timer før jeg skal afsted alligevel. Jeg hader ikke at have god tid om morgenen og bruger da også lang tid på barbering og på badeværelset i det hele taget. En kilde til frustration hos den øvrige familie, da jeg var hjemme i juledagene. ;-)

Mvh.
Jens

Cato Jürgensen

Cato Jürgensen


27. december 2011


Hej Jens

Fordi at man ikke er kvinde, betyder det jo ikke, at man ikke må gøre lidt ud af sig selv;o). Det er ingen skade til, at se lidt godt ud. Kender godt problemet, med badeværelset:o).

Mvh Cato

Søren H. Møller


28. december 2011


Jamen når nu næsten alle andre fortæller deres historie, så skal jeg da gerne give mit besyv med.

Da jeg allerførst startede var det med maskine (Braun), for det var det både min farfar og far brugte. Jeg gik konstant rundt med røde knopper på halsen, og på et tidspunkt, valgte jeg at skifte til Philips, og det hjalp en anelse.

Så kom jeg ind som værnepligtig, og der stødte jeg på vådbarbering, da vi stadig skulle være barberet under en 3-dags øvelse, og her hjælper en maskine jo ikke meget ude i en skov, så jeg fik købt noget skum og en Gillette Contour.

Da jeg havde købt sættet, kunne jeg jo lige så godt bruge det, indtil skummet var brugt - men jeg opdagede, at knopperne på min hals blev væsentligt reduceret med denne type barbering, og da de kom igen med det samme, jeg brugte maskine, ja så blev maskinen droppet og jeg fortsatte med vådbarberingen.

Efter omkring 20 års barbering med denne type, blev jeg godt og grundig træt af Gillettes priser og konstante kassette ændringer, hvor man ikke kunne bruge det håndtag man allerede havde til de nye typer, så jeg begyndte at se mig om efter et prisbilligt alternativ, og her faldt jeg over Proshave og Derbys multi-blads skraber, men efter et nærmere kig på hjemmesiden, så jeg at man også stadig kunne få de "gammeldags" skrabere med et "rigtigt" barberblad.
I min reklame-prægede vesteuropæiske hjerne troede jeg da ikke, at der var nogen, der barberede sig sådan længere, så jeg søgte mere information på nettet og faldt bl.a. over Badger & Blade, hvor jeg kunne se, at det bestemt ikke var en uddød måde at barbere sig på.

Derfor lettere ansporet, blev det til en DE-skraber i stedet for Derbys Mach 3 alternativ, og jeg har ikke set tilbage siden.
Og som mange her har oplevet, så er de røde knopper på halsen forsvundet efter min overgang til DE/ragekniv og generelt har min hud det bedre og det samme har mit humør, hvilket heller ikke er uvæsentligt.
Før var barberingen noget der bare skulle overståes, nu er det en nydelse, som jeg ser frem til.

Barbering med ragekniv har altid stået som lidt af en drøm for mig - jeg synes, de der beherskede denne form var nogle ret seje fyre, så da jeg havde fået styr på DE-skraberen begyndte jeg at søge information om barbering med ragekniv. I første omgang blev jeg afskrækket af al snakken om, hvor vigtig det er, at få styr på stroppe-teknikken, men efter at have gået rundt om den varme grød i ca. et halvt år, besluttede jeg, at kaste mig ud i det.
Egentlig var det kun for at prøve det, og så var tanken, at det kunne jeg så gøre nogle gange om året for sjov, men jeg må indrømme, at hele set-oppet tiltaler mig i sådan en grad, at jeg ikke slipper det igen, før jeg ikke kan håndtere en ragekniv uden at risikere liv og lemmer.

Det tager lidt længere tid, at barbere sig med ragekniv end med DE, så på de fleste arbejdsdage vælger jeg DE'en, og jeg har det ret rigtig fint med at skifte mellem de to typer.

Jeg barberer mig dagligt og om morgnene, og vil ikke undvære det.
Jeg har det som Jens, det tager den tid det tager, og nu er jeg så heldig at have fleks-tid, så jeg behøver ikke skynde mig, men kan få en dejlig rolig start på dagen.
Jeg har en enkelt gang forsøgt mig med en aften barbering, men ved middagstid synes jeg selv, at jeg ser usoigneret ud, så det sker ikke igen.

Skal barberingen foregå lidt hurtigt (hvilket heldigvis sker meget sjældent), så tyr jeg til Prorasos Cutting Edge Gel, der ikke kræver barberkost.

Jeg er måske nok gået hen, og er blevet en barber-snob mht. de valg jeg foretager mig, men jeg er ikke hellig.
Hvis man synes, man får en god barbering med en kassette skraber, så skal man selvfølgelig bare benytte sådan en. Hvis man synes, man får en lige så god barbering med skum/gel, jamen så er det sådan det er.
Personligt får jeg den bedste barbering med sæbe, kost og DE/ragekniv, både når det gælder det fysiske velvære men bestemt også det psykiske - der er da ikke noget som at starte dagen med et stort smil  :o)


Mvh.
Søren

Claus Henrik Seifert

Claus Henrik Seifert


6. januar 2012


Jamen sjovt at høre fra flere i denne tråd :)

For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Login
Om Proshave

Barbergrej til den ultimative barbering

Proshave er den officielle danske og skandinaviske distributør af Proraso, Floris of London, Mühle Shaving, Truefitt & Hill, Taylor Of Old Bond Street, Derby, Merkur, Dovo, Pils Rasur, Marvis, Mondial, Mr. Bear, Mario Lorenzin 1975, Alvarez Gómez, Irving Barber Company, Floïd, LEA Classic, Alvarez Gómez, Baxter of California, Daimon Barber, Bro Shaver, Floïd, Klar Seifen, Etch, nom, One Blade, Percy Nobleman, Tenax og The Holy Black.

Herudover forhandler vi flere eksklusive mærker til personlig pleje, skægpleje og alt til mænds daglige barbering. Køb bl.a. barberblade, skraber, barbersæt og skægpleje til fantastiske priser.

Proshave - alt til den perfekte barbering (og meget andet).

Kundeservice

Hvis du har det mindste spørgsmål til en ordre, produkter eller anvendelse er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon!

Hér kan du læse mere om:
Fragt, levering & returnering
Handelsbetingelser & GDPR
Presse
Om os
Kundeklub
Tilmeld nyhedsmail
Cookie-præferencer

Proshave   |   Gunnar Clausens Vej 17 C   |   8260 Viby J   |   +45 70 70 18 08   |   CVR: 32 67 11 44   |   info@proshave.dk