Forum - Generelt - Kan den reddes?
Bruger 

nybegynder


10. april 2023

Kan den reddes?
Hejsa

Jeg fik min første ragekniv for lidt over tre måneder siden, og har siden da brugt den 1-2 gange om ugen, hvor alt gik som det skulle, lige indtil der begyndte at komme bittesmå vandmærker og lidt begyndende rust. Det var dog meget minimalt, og forstyrrede det helt klare shiny look, kniven ellers var født med.

Jeg valgte så at søge på google efter en løsning, og faldt over flere guides, artikler osv, hvor der blev anbefalet at 'smøre' kniven med en blanding af bagepulver og vand, og herefter lade kniven ligge i blandingen i omkring 30 min.

Dette valgte jeg så desværre at følge, dog kun 10 min, men det var nok til at gøre min kniv helt matte, dog fri fra rusten og vandmærkerne...

Er der nogle der har prøvet noget lignende, eller evt. har nogle tips til hvordan den kan reddes, og få det blanke udtryk tilbage?

Håber I kan hjælpe! :)))

See the original: https://forum.proshave.dk/forum/vie...
All content on proshave.com is protected by international copyright laws and MAY NOT BE COPIED, used or published in any shape or form with prior written permission. All rights reserved.

Sidst opdateret den 10. april 2023 kl. 17:39

nybegynder


10. april 2023

Billede, hvor forskellen på metallet kan ses tæt på skaftet
https://ibb.co/qCw9cDy

Sidst opdateret den 10. april 2023 kl. 17:42

Søren H. Møller


12. april 2023


Vand/fugt er den største "fare" for en ragekniv, så den skal i så lidt forbindelse med vand som muligt, hvilket jo er lidt op ad bakke i forhold til en barbering :o)

Bagepulver er svagt basisk, så det er nok små ætsningsskader, du nu kan se på din ragekniv.
Det ser dog ikke værre ud på billedet, end at jeg tror, du kan polere det væk med et mildt polermiddel som Silvo, Brasso eller evt. Autosol. Polering i små cirkler - start på bagsiden, så du lige kan bedømme, hvordan det virker.

Fremadrettet vil jeg anbefale, at du efter brug tørrer ragekniven af i et tørt håndklæde 2-3 gange, hvor du skifter position på håndklædet ved hver aftørring, så du er sikker på, at bladet er helt tørt og uden fugt.
Ragekniven skal også helst opbevares et tørt sted, så badeværelset er ikke et godt sted til dette.
Og prøv at undgå at der kommer vand op omkring samlingen af kniv og håndtag, det er umuligt at tørre af.

Hvis du vil være helt "sikker" og rigtig god ved din ragekniv, kan du efter aftørring smøre den med et meget tyndt lag Ballistol. Dette lag skal aftørres igen inden brug - kan gøres med et stykke papir.
Ballistol kan købes hos Proshave eller i enhver Jagt & Fiskeri butik.

Personligt anvender jeg kun Ballistol på rageknive, jeg ved ikke kommer i brug i lang tid, ellers synes jeg, en god aftørring er nok.
Jeg har en ragekniv der er 12-13 år gammel som aldrig har set Ballistol, og den ser stadig rigtig fin ud, men hvis man gerne vil være sikker, er der ikke noget forgjort i det.

Mvh.
Søren

nybegynder


15. april 2023


Hej Søren

Tusinde tak for dit svar!

Ja, og det troede jeg også jeg havde forstået hehe, jeg har altid tørret af, først forsigtigt, med et lille håndklæde, og herefter mere grundigt med toiletpapir.

Jeg mistænker dog, at problemet ligger i at jeg efter tørringen lukker kniven sammen, og putter den i et etui, ned i en skuffe på badeværelset, hvor der så enten er fugtigt i forvejen, eller der gemmer sig noget fugt i træet på kniven (selvom skaftet aldrig kommer i kontakt med vand).

Og i forhold til skaderne, synes jeg bare de er ret markante, prøver at ligge et bedre billede op. Men jeg vil prøve dit tip, og se om det kan redde den. Den er nærmest blevet helt ru, når man køre fingeren henover, men nu må vi se!

Jeg vil komme med en opdatering, når jeg har forsøget mig med polerigen :)

https://ibb.co/Jd7Sr9b
Her kan det ses lidt bedre, hvordan stålet ser helt anderledes ud, især på 'hangen' og overgangen til selve kniven.


nybegynder


16. april 2023


Så har jeg prøvet med poleringen, og det har hjulpet en del! Resultatet er ikke som en helt ny kniv, men meget tæt på!

Tak igen! Nu kan jeg barbere mig igen!

Før og efter poleringen:
https://ibb.co/hDLcppN

For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Login
Om Proshave

Barbergrej til den ultimative barbering

Proshave er den officielle danske og skandinaviske distributør af Proraso, Floris of London, Mühle Shaving, Truefitt & Hill, Taylor Of Old Bond Street, Derby, Merkur, Dovo, Pils Rasur, Marvis, Mondial, Mr. Bear, Mario Lorenzin 1975, Alvarez Gómez, Irving Barber Company, Floïd, LEA Classic, Alvarez Gómez, Baxter of California, Daimon Barber, Bro Shaver, Floïd, Klar Seifen, Etch, nom, One Blade, Percy Nobleman, Tenax og The Holy Black.

Herudover forhandler vi flere eksklusive mærker til personlig pleje, skægpleje og alt til mænds daglige barbering. Køb bl.a. barberblade, skraber, barbersæt og skægpleje til fantastiske priser.

Proshave - alt til den perfekte barbering (og meget andet).

Kundeservice

Hvis du har det mindste spørgsmål til en ordre, produkter eller anvendelse er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon!

Hér kan du læse mere om:
Fragt, levering & returnering
Handelsbetingelser & GDPR
Presse
Om os
Kundeklub
Tilmeld nyhedsmail
Cookie-præferencer

Proshave   |   Gunnar Clausens Vej 17 C   |   8260 Viby J   |   +45 70 70 18 08   |   CVR: 32 67 11 44   |   info@proshave.dk