Forum - Skrabere og barberblade - Straight razor
Bruger 

Henrik Langkjær


6. november 2011

Straight razor
Hejsa,

jeg har i et halvt års tid brugt en shavette, men har besluttet mig for at tage det fulde skridt med en straight razor.

Jeg har endda været så heldig at få en Thiers Issard. Da jeg er nybegynder, har jeg valgt en 5/8 full hollow med rund spids. Jeg synes virkelig den er lækker, men.....

Jeg ringede til butikken hvor den er købt, for at høre om den var shave-ready. Den skulle lige køres nogle gange med læderstroppen (på TI's hjemmeside står der, at den er shave-ready)

Her til morgen skulle jeg bruge den første gang. Jeg stroppede den efter bedste evne, nu hvor det var første gang.

Mit skæg havde stået ca. 4 dage. Men jeg følte som om kniven bed mig. Altså ligesom om den ikke kunne skære skægget over. Det var specielt omkring munden jeg bed mærke i det. Jeg har oplevet det før med min shavette, men det var fordi bladet var ved at være sløvt.

Er der nogen der har haft samme "bidende" fornemmelse? Er det fordi kniven ikke er skarp nok? Eller er det fordi der er SÅ stor forskel på andre barberingsmetoder og en ragekniv, at skægget skal vænne sig til kniven?

Eller...?

Mvh
Henrik

Mr. freeze

Mr. freeze


7. november 2011

Samme Problem
Hej Henrik.
Havde det samme problem med min  Straight Razor. Det er det desværre sådan at man ikke altid kan tro på at din barberkniv er shave-ready så det kan godt betale sig at få den hornnet først ( slibet ) hvis du skal havde en ny Straigt Razor så prøv at køb den på Straight Razor Designs der kan man nemlig være 100 % sikker på de er shave- ready.
En anden ting en shavette ( Nu ved jeg ikke hvad du har for en shavette ) Men feather artist  er så skarp at jeg må passe mere på end min alm.ragekniv.
Ja og nu siger du du er nybegynder med en rigtig kniv det er jo som at cykle man er lidt mere forsigtig til at begynde måske det også kan spille ind.

Henrik Langkjær


7. november 2011


Er der så nogen i nærheden af København som du kan anbefale til at hornet?

//Henrik

Henrik Langkjær


7. november 2011

Sv:
...at få kniven hornet.

Søren H. Møller


7. november 2011


Hej Henrik.

Som nævnt ovenfor, så er der shave-ready, og der er shave-ready.
Det er muligt at kniven er slebet fra fabrikken og endda så skarp at den kan gennemføre en "hanging hair" test, men det er ikke det samme som, at man føler, den giver en komfortabel barbering. Lige som vi alle har vores egen præference mht. DE-blade, så vil det samme gøre sig gældende med æggen på en ragekniv, der er mange forskellige måder den kan være skarp på.

Du skriver, at du stroppede efter bedste evne, og da du er nybegynder, så kan det faktisk også være der problemet ligger. Du kan have sløvet æggen ved stropningen, en meget typisk begynder-fejl.

SRD er et godt sted, men du behøver ikke kigge over atlanten efter en net-butik, hvor knivene kommer shave-ready, rasurpur.de og strop.shop.co.uk leverer begge knivene shave-ready og jeg kan varmt anbefale begge, de forstår virkelig at sætte en æg på en kniv. De har også begge en honing service.

Hvis du sender din kniv ud for at blive honet, så vil jeg anbefale, at du barberer dig den første gang uden at stroppe den (det var min indgangsvinkel i sin tid), og så kan du stroppe ved den næste barbering, derved får du hurtigt at vide, om det er din stropning, den er gal med.

Jeg har aldrig prøvet en shavette, men vinklen under barberingen har også en del at sige, og den behøver ikke være meget "gal" før barberingen bliver ukomfortabel.


Mvh.
Søren

Brose


7. november 2011


Hej Henrik

Tag fat i Maxim Enevoldsen fra Japanese Natural Stones - Så får din kniv den perfekte slibning og som Søren skriver, så brug den uden at gøre yderligere når den kommer retur - Så ved du hvordan kniven altid skal være for at den er shave ready.

Du kan læse mere om hvordan du gør her mht. slibning:

www.proshave.dk/slibning-af-barberk...

Mvh,
Brose

Henrik Langkjær


8. november 2011


Tak for jeres svar.

Må da sige, at jeg bliver lidt skuffet over, at kniven er så sløv, at den ikke engang kan klare en hanging-hair-test, når både producent og forhandler siger, den er shave-ready.

Men så er det jo godt, at der er gode råd af hente her. Jeg har allerede skrevet til Maxim, tak Brose.

Så må jeg håbe, at når jeg selv skal til at stroppe den, at jeg ikke "ødelægger" den.

Mvh
Henrik

Søren H. Møller


8. november 2011


Hej Henrik.

Du skal ikke lægge så meget i hanging hair testen, den er ikke meget bevendt medmindre man er rimelig rutineret i hvordan den udføres, det er heller ikke, ligegyldigt hvilken type hår der bruges til den.

Min første ragekniv var honet af Lynn Abrams, og han er kendt vidt og bredt for sine evner, og jeg prøvede en hanging hair test på kniven, da jeg fik den, men kunne ikke få det til at virke. Til gengæld var kniven skarp og gav en virkelig komfortabel barbering - hvilket er det, der tæller.

Den dag i dag kan jeg stadig ikke få en hanging hair test til at virke på nogen ragekniv, uanset hvem der har honet den, med mit eget hår - det må simpelthen være for tyndt/fint.
Jeg kan til gengæld sagtens få kniven til at poppe hår på armen, hvilket faktisk var så sjovt, så jeg på et tidspunkt havde en arm med hår og en næsten uden  ;o)


Mvh.
Søren

Brose


7. december 2011


Hej Henrik,

Er lidt nysgerrig :-)

Fik du din kniv slebet hos Maxim?
Hvad var din oplevelse med det og ikke mindst resultatet?

Kunnne du mon skrive et par linier, så vi ved hvordan det gik?

Mvh,
Brose / Proshave

For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Login
Om Proshave

Barbergrej til den ultimative barbering

Proshave er den officielle danske og skandinaviske distributør af Proraso, Floris of London, Mühle Shaving, Truefitt & Hill, Taylor Of Old Bond Street, Derby, Merkur, Dovo, Pils Rasur, Marvis, Mondial, Mr. Bear, Mario Lorenzin 1975, Alvarez Gómez, Irving Barber Company, Floïd, LEA Classic, Alvarez Gómez, Baxter of California, Daimon Barber, Bro Shaver, Floïd, Klar Seifen, Etch, nom, One Blade, Percy Nobleman, Tenax og The Holy Black.

Herudover forhandler vi flere eksklusive mærker til personlig pleje, skægpleje og alt til mænds daglige barbering. Køb bl.a. barberblade, skraber, barbersæt og skægpleje til fantastiske priser.

Proshave - alt til den perfekte barbering (og meget andet).

Kundeservice

Hvis du har det mindste spørgsmål til en ordre, produkter eller anvendelse er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon!

Hér kan du læse mere om:
Fragt, levering & returnering
Handelsbetingelser & GDPR
Presse
Om os
Kundeklub
Tilmeld nyhedsmail
Cookie-præferencer

Proshave   |   Gunnar Clausens Vej 17 C   |   8260 Viby J   |   +45 70 70 18 08   |   CVR: 32 67 11 44   |   info@proshave.dk