Forum - Barberkoste - Semogue 610 vs. Semogue 620
Bruger 

Søren H. Møller

18. maj 2012

Semogue 610 vs. Semogue 620

Semogue 610 og 620 ser umiddelbart ens ud, men de har forskellig (Semogue) hår type. 610'eren har Best 90% tops og 620'eren har Extra 75% tops. Bortset fra det er dataene for de to barberkoste næsten ens, så hvis de ikke opfører sig ens, må det være en fair antagelse, at forskellen skyldes de forskellige typer.
Man skal dog altid lige skrive sig bag øret, at selv med den samme type kan man finde forskelle.

Og så går vi i gang:

Jeg opblødte barberkostene (hårene 3/4 dækket) mens jeg tog bad og skummede derefter op med Truefitt & Hills Sandalwood Shaving Cream.

Første pas:
Det var meget svært at skelne de to barberkoste fra hinanden ud fra følelsen af dem, de føltes ens mht. rygrad og hvor prikne de var. Det var dog tydeligt at 610'eren spredte hårene mere, især når der blev brugt "male" bevægelser var fanen, som den lavede større end den på 620'eren. Men med øjnene lukket og kun koncentreret om følelsen af barberkostene kunne jeg ikke mærke en forskel.

Andet pas:
Til dette pas lukkede jeg øjnene og roterede barberkostene godt mens jeg tænkte lidt på Monica Bellucci og Salma Hayek - jeg glemte næsten hvor jeg var ;o) - men én ting var i hvert fald sikkert, jeg vidste ikke, hvilken barberkost jeg havde i hvilken hånd, da jeg vendte tilbage til virkeligheden.
Påføring af skum i ansigtet ved brug af både cirkulerende og male bevægelser samtidig med, at jeg prøvede at bestemme, hvilken kost jeg havde i hver hånd.
Jeg kunne ikke bestemme det ud fra hvor stive de var, så jeg tog en bestemmelse ud fra, hvor prikne de var, idet jeg antog at 620'eren var den mest prikne, men jeg tog fejl; den med de blødeste spidser var 620'eren.

Tredje pas:
Jeg foretog endnu engang testen med lukkede øjne, og denne gang forsøgte jeg at fokusere på det, jeg havde lært i de to første pas, og denne gang kunne jeg fornemme en lille smule mere rygrad fra en af kostene (venstre hånd) mens den anden føltes lidt mere prikken, så jeg gættede på at jeg havde 620'eren i venstre hånd - og jeg havde ret.
Jeg må dog sige, at jeg virkelig blev nødt til at koncentrere mig for at fornemme meget små forskelle. Havde det været en barbering i normalt tempo er jeg ikke sikker på, at jeg kunne have mærket forskel.

Fjerde pas:
Dette var bare en ren nydelse af at have muligheden for at påføre skum med to skønne barberkoste  :oD

Data:

610
Hår type: Grisehår, Best 90% tops
Håndtag: Akryl, klar/rød
Vægt [gram]: 62,4
Knude diameter [mm]: 21,0
Loft [mm]:50,0
Total højde [mm]: 95,8

620
Hårtype: Grisehår, Extra 75% tops
Håndtag: Akryl, klar/sort
Vægt [gram]: 60,0
Knude diameter [mm]: 21,8
Loft [mm]:50,2
Total højde [mm]: 96,8

http://www.shm.dk/shave/brush/compa...

Jeg troede faktisk at håndtagene var ens, men en nærmere inspektion viste, at selv om det ikke er meget, så er der små forskelle

610
Top diameter [mm]: 37,9
Bund diameter [mm]: 33,0
Håndtagets højde [mm]: 45,7

620
Top diameter [mm]: 36,7
Bund diameter [mm]: 30,9
Håndtagets højde [mm]: 46,6

Jeg er ikke sikker på hvor godt billederne viser det, men jeg har prøvet at fange forskellene - fx. har 610'eren bredere "hjørner" end 620'eren.

Resultat
Ser man bare på de barberkoste ville jeg sige: "De er ens bortset fra håndtagets farve og det farvede hår, så de vil opføre sig ens".
Ser man på dataene af de to barberkoste afslører de forskellig hårtype men ellers ens tal, så jeg ville sige: "De kunne opføre sig forskelligt".

Skal jeg være ærlig, så troede jeg faktisk at 610'eren havde et højere loft end 620'eren inden jeg gik i gang med testen, jeg troede ikke de var så ens.
Efter testen vil jeg sige at de opfører sig næsten ens - i denne test. 610'eren spreder hårene lidt mere, og er lidt mere prikken.
Set i bakspejlet burde jeg have udført testen med en hård sæbe, dette kunne måske have vist en forskel i ladning og opskumning - men det gjorde jeg ikke  :o)

Denne test, som alle mine test, er udført med opskumning i skål, da det er den eneste måde, hvor jeg kan være sikker på, at jeg bruger samme skum til begge barberkoste.
Jeg har selvfølgelig også brugt begge barberkoste til opskumning direkte i ansigtet, og her må jeg sige, at hvis jeg skal sammenligne de to barberkoste til den metode, så vinder 620'eren sikkert.
Egenskaberne ved opskumning i ansigtet er bare bedre med 620'eren end 610'eren. Den lader mere villigt, den skummer hurtigere op, og den kan holde på mere skum.

Mvh.
Søren

CHSeifert

CHSeifert

18. maj 2012

Fin anmeldelse
Tak for den fine grundige anmeldelse Søren !

Jeg vil overveje snart at få en Semogue børste i min samling.

For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Login
Om Proshave

Barbergrej til den ultimative barbering

Proshave er den officielle danske og skandinaviske distributør af Proraso, Floris of London, Mühle Shaving, Truefitt & Hill, Taylor Of Old Bond Street, Derby, Merkur, Dovo, Pils Rasur, Marvis, Mondial, Mr. Bear, Mario Lorenzin 1975, Alvarez Gómez, Irving Barber Company, Floïd, LEA Classic, Alvarez Gómez, Baxter of California, Daimon Barber, Bro Shaver, Floïd, Klar Seifen, Etch, nom, One Blade, Percy Nobleman, Tenax og The Holy Black.

Herudover forhandler vi flere eksklusive mærker til personlig pleje, skægpleje og alt til mænds daglige barbering. Køb bl.a. barberblade, skraber, barbersæt og skægpleje til fantastiske priser.

Proshave - alt til den perfekte barbering (og meget andet).

Kundeservice

Hvis du har det mindste spørgsmål til en ordre, produkter eller anvendelse er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon!

Hér kan du læse mere om:
Fragt, levering & returnering
Handelsbetingelser & GDPR
Presse
Om os
Kundeklub
Tilmeld nyhedsmail
Cookie-præferencer

Proshave   |   Gunnar Clausens Vej 17 C   |   8260 Viby J   |   +45 70 70 18 08   |   CVR: 32 67 11 44   |   info@proshave.dk