Forum - Dagens barbering - Første DE barbering
Bruger 

Marius Lindblom

22. april 2013

Første DE barbering
Så kom pakken omsider med posten, og det var hellere ikke for sent. Mit skæg var nemlig blevet rimelig langt efterhånden, og nærmest skreg efter et blive fjernet.

Nu da jeg er vandt med Gillette Mach3 og Fusion, er det noget af et kulturchok at gå over til noget "rigtig" grej med nye tekniker, nye produkter og nye ritualer :-). Men den første barbering er nu overstået, og må nok sige at der skal nogen øvelse til før det bliver 100% perfekt.

Jeg startede med at vaske ansigtet i varmt vand, og påførte derefter Proraso Preshave cream med aloe vera og grøn te. Det føltes rigtig dejlig og kølende på huden, og skabte en slags hinde over huden, hvilket jeg blev enig med mig selv om at måtte være lige efter hensigten :-)

Barberkosten (Proraso naturhår) var i forvejen lagt i blød i varmt vand, og var efter lidt let "trykken" klar til brug. Iht den gennemførlige "how to do" her på siden kom jeg en lille klat Proraso barbercreme i en  lun skål, og begyndte at køre rundt med kosten. Jeg blev ved og ved, tilføjede nogle dråber vand, men fik aldrig noget rigtig skum :-/. Det blev ved med at være noget cremeagtigt, så formoder jeg skal arbejde lidt med tekniken før det lykkes.

Nå, men barbercremen blev påført som et tyndt lag, og det første "skrab" gennemført.

Skraberen, en Merkur 43C med Derby blade, virker som en meget god skraber. Ikke mindst virker det meget luksusagtigt med en skraber der vejer noget, i modsætning til Gillettes skrabere. Og luksus er lige mig :-D

"Problemet", hvis man kan kalde det det, er nu at mit skæg er både kraftig og langt, så jeg skulle skrabe flere gange samme sted før skæget var væk, dog med påføring af mere barbercreme imellem "skrabene". Trods flere forsøg lykkedes det mig ikke at opnå en helt glat barbering med mit første DE-forsøg. Det sidder stadig noget skæg hist og her der ikke er blevet fjernet og kinderne føles lidt sandpapir-agtig, men for at skåne min hud valgte jeg at stoppe istedenfor at blive ved. Jeg går jo stærkt ud i fra at et blot er tale om teknik og færdigheder, og øvelse gør jo som kendt mester. Så bedre lykke næste gang tænker jeg :-)

Alt i alt, en spennende oplevelse. Nogle ting skal der jo arbejdes med. Blandt andet undrer det mig hvordan man klarer overskæget. Her synes jeg skraberen hiver i hårene fremfor at skære, men igen er det nok tale om teknik. Også er det måske ikke et super udgangspunkt at ens første forsøg med en DE er med forholdsvis langt skæg ;-)

En anden ting jeg bed mærke i er at bladerne har numre i hjørnene. 1,2,3 og 4. Hvad betyder dette? Og er det nogen "regel" om hvor mange gange man kan forvænte at bruge bladerne? Er de engangsblade?

Vel, det må være nok for denne gang. Er I kommet helt her ned i teksten så kan jeg jo kun sige tak for "følget". Nu skal skæget bare gro lidt igen, også venter forsøg nr 2 ;-)

-Marius, DE-jomfru :-D

Søren H. Møller

22. april 2013

Hej Marius.

Velkommen i klubben  :o)

Du har helt ret i dine overvejelser:
At have langt skæg den første gang, er ikke et optimalt udgangspunkt, især fordi teknikken er anderledes end med en kassette skraber.
At huden føles lidt som sandpapir er helt sikkert et spørgsmål om teknik.
Enten er vinklen forkert, så du skraber i stedet for at skære, eller også trykker du skraberen mod huden, hvilket er et  no-no med en DE-skraber, men noget det er meget almindeligt, når man kommer fra kassette skraberen.
Desuden er du nødt til at lære, at få en rigtig skum, det betyder rigtig meget for at få en god, tæt og komfortabel barbering. Får man ikke en ordentlig skum, så kan skraberen/bladet sagtens rykke i hårene eller blive "hængende" i huden.
Skummet er ikke bare til for syns skyld, men en meget vigtig del af beskyttelsen af huden under barberingen.

Numrene på bladet betyder intet, de er til for fabrikkens kvalitetskontrol.
Hvor mange barberinger du kan få ud af et blad, er meget individuelt.
Nogle får 3-5, selv får jeg 10-15 ved normalt brug (og tørring af bladet).
Jeg har opnået 100 barberinger med samme blad ved samtidig brug af en Razorpit.
Jeg tæller normalt ikke antallet af barberinger (jeg skifter også gerne blad/mærke dagligt), men udskifter bladet, når det begynder at føles ukomfortabelt - det begynder fx. at rykke.

Men bare rolig, det vil blive meget bedre, efterhånden som du får mere styr på teknikken.

Mvh.
Søren

For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Login
Om Proshave

Barbergrej til den ultimative barbering
Proshave er den officielle danske og skandinaviske distributør af Alvarez Gómez, Anthony, Baxter of California, Better Be Bold, Beviro, Daimon Barber, Derby, Dovo, Floïd, Floris London, Irving Barber, LEA, Mario Lorenzin 1975, Mondial, Mr. Bear, MÜHLE Shaving, Nom, OneBlade, Percy Nobleman, PILS Rasur, Plisson 1808, Proraso, Proshave, Taylor of Old Bond Street, Tenax, Triumph & Disaster, Truefitt & Hill & Valobra.

Vi forhandler eksklusive mærker til personlig pleje, skægpleje og alt til mænds daglige barbering. Køb bl.a. barberblade, skraber, barbersæt og skægpleje til fantastiske priser.

Proshave - alt til den perfekte barbering (og meget andet).

Kundeservice

Hvis du har det mindste spørgsmål til en ordre, produkter eller anvendelse er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon!

Hér kan du læse mere om:
Fragt, levering & returnering
Handelsbetingelser & GDPR
Presse
Om os
Kundeklub
Tilmeld nyhedsmail
Cookie-præferencer

Proshave   |   Gunnar Clausens Vej 17 C   |   8260 Viby J   |   +45 70 70 18 08   |   CVR: 32 67 11 44   |   info@proshave.dk