22. juli 2009
Barbering med Gillette Single Ring, 1920
Forholdsvis nyerhvervet skraber, og jeg har haft overvejelser for og imod, om jeg skulle bruge den, eller bare have den som samlerobjekt. Men, den er trods alt fremstillet til brug, og den har også været brugt, hvilket kan ses, den er dog i god stand alderen til trods.
Ved isætning af bladet (Derby Extra) kunne jeg se, at bladet bliver let bøjet, når skraberen samles. Desuden var afstanden mellem blad og skraber meget lille sammenlignet med min Merkur Futur.
Med Futuren som reference havde jeg allerede nogle spørgsmål inden barberingen var startet; 1. kunne den overhovedet få fat i skægget. 2. hvad ville jeg synes om vægten, der var under halvdelen af Futurens. 3. kunne jeg komfortabelt håndtere det korte håndtag.
Vægt og håndtagets længde var to vigtige punkter i valget af Futuren i sin tid.
Spørgsmål 1 blev besvaret ca. et sekund efter det første strøg – ja, uden problemer. Spørgsmål 2 havde jeg slet ikke bemærket under barberingen, så – intet problem. Spørgsmål 3 tænkte jeg først på under den anden barbering, den passer perfekt i hånden. Bunden ”står” på lillefingeren og så støtter de andre fingre skaftet, så – ja.
Efter et par dage, vil jeg vove den påstand, at jeg får en bedre og mere komfortabel barbering med denne snart 90 år gamle Gillette, end med den moderne Futur. Jeg vil dog til Futurens forsvar sige, at den står i indstilling 3 (af 6), og jeg vil på et tidspunkt sætte den ned til 1 og så sammenligne igen, det vil være en mere fair sammenligning.
Men de næste par dage vil jeg med stor nydelse fortsætte med at bruge Gillette :o)
Mvh. Søren
|