Forum - Spørgsmål og svar - Antik C.V Hejlestrand resturering
Bruger 

Jens Christian


29. juni 2014

Antik C.V Hejlestrand resturering
Hej Allesammen :-)

Nå nu vil man gå et skridt videre og prøve en ragekniv. Min mormor og morfar var så søde at købe to på Bornholm for mig, de er gamle og skal rengøres, på de engelsk talende fora siger man at man kan tage håndtaget af dem. Men den er jeg ærlig talt ikke så meget for, jeg er ikke rigtig en handyman, faktisk er jeg bare en 17 årig der skal til og i 2.g.

Hvordan renser jeg håndtager indvendigt for alt det snavs, og det hængsel hvor selve kniven og håndtaget er sat sammen, der er nemlig en hel del rust. På knivene er de vandskader og lidt rust, der siger de engelsk talende fora at jeg skal bruge sandpapir med mange gryn. Og noget metal polerings middel. Så spørgsmålet er hvor mange gryn sandpapir og hvilket metal polerings middel?

Jeg er på herrens mark hjælp mig og kender i en der er god til og slibe rageknive? :-)


Sidst opdateret den 29. juni 2014 kl. 03:16

Jens Christian


29. juni 2014


Jens Christian


29. juni 2014

Sv:

Jens Christian


29. juni 2014

Sv:Sv:

Jens Christian


29. juni 2014

Sv:Sv:Sv:

Søren H. Møller


29. juni 2014


Hej Jens Christian

Tillykke med ragekniven  :o)
Den ser rigtig fin ud.

Fra udseendet på billederne vil jeg ikke mene, at det er nødvendigt at fjerne håndtaget.
Og jeg synes også, det vil være en skam at bruge sandpapir, den er langt fra så rusten, at det er nødvendigt.
Jeg vil anbefale dig at bruge Autosol (kan bl.a. fås hos cykelhandlere og forhandlere af autoudstyr, måske endda i et velassorteret supermarked), en klud og god gammeldags knofedt.
Autosol på en klud og så bare i gang med gnubberiet, så sker der hurtigt noget.
Hvis du har en Dremel eller lignende, så kan du speede processen op ved at bruge en filtskive sammen med Autosol'en - men PAS PÅ, for man skal være meget forsigtig omkring æggen, da metallet er meget tyndt her, og hvis skiven får fat i æggen, risikerer man at den sprænger.

Jeg har brugt en Dremel på rageknive, der var væsentlig mere medtagne end din, men jeg bryder mig generelt ikke om, at sidde med udstyr der spinner med 18-20.000 rpm. og tyndt, skarpt metal.
Som din ser ud, vil jeg klart anbefale håndarbejdet - men igen, pas på omkring æggen for den er stadig skarp selvom den ikke er shave-ready.
En vatpind med lidt Autosol på, kan godt rense håndtaget indvendigt, og så aftørring bagefter med en ren klud.


Held og lykke med projektet.

Mvh.
Søren

Jens Christian


2. juli 2014

Tak for hjælpen
Jeg har lige været nede og købe en tube Autosol, og går i gang i morgen.

Sidst opdateret den 2. juli 2014 kl. 19:23
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Login
Om Proshave

Barbergrej til den ultimative barbering

Proshave er den officielle danske og skandinaviske distributør af Proraso, Floris of London, Mühle Shaving, Truefitt & Hill, Taylor Of Old Bond Street, Derby, Merkur, Dovo, Pils Rasur, Marvis, Mondial, Mr. Bear, Mario Lorenzin 1975, Alvarez Gómez, Irving Barber Company, Floïd, LEA Classic, Alvarez Gómez, Baxter of California, Daimon Barber, Bro Shaver, Floïd, Klar Seifen, Etch, nom, One Blade, Percy Nobleman, Tenax og The Holy Black.

Herudover forhandler vi flere eksklusive mærker til personlig pleje, skægpleje og alt til mænds daglige barbering. Køb bl.a. barberblade, skraber, barbersæt og skægpleje til fantastiske priser.

Proshave - alt til den perfekte barbering (og meget andet).

Kundeservice

Hvis du har det mindste spørgsmål til en ordre, produkter eller anvendelse er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon!

Hér kan du læse mere om:
Fragt, levering & returnering
Handelsbetingelser & GDPR
Presse
Om os
Kundeklub
Tilmeld nyhedsmail
Cookie-præferencer

Proshave   |   Gunnar Clausens Vej 17 C   |   8260 Viby J   |   +45 70 70 18 08   |   CVR: 32 67 11 44   |   info@proshave.dk